
Om du har ett företag som jobbar med säkerhet och säkerhetssystem är det lika viktigt som för vilket företag som helst att marknadsföra sig på rätt sätt för att kunna få nya kunder. Att använda dig av epostmarknadsföring är en bra idé. Du kan använda dig av färdiga mallar och ta bilder från en bildbank om du önskar. Du kan också skapa en helt egen mall utifrån företagets grafiska profil. Genom att använda ett e-postmarknadsförings program kan du bland annat dela dem i sociala medier och skicka automatiska välkomstmail till nya kunder. Det finns olika typer av abonnemang och om du inte vet vad du behöver kan du alltid konsultera ett proffs.
Gör upp en plan
Innan du skapar din e-post kampanj eller utskick ska du göra upp en detaljerad plan. Planen hjälper dig att klargöra dina mål och vilken inriktning du har. Fundera över vad du har för mål, vilken målgruppen är, hur ofta du ska skicka e-post, hur länge du ska göra det och hur du ska mäta resultatet. Tänk på att skriva ner din plan för att ha något att gå tillbaka till.
Strukturera upp meddelandena
När du ska göra e-postutskick är ett tips att du försöker göra din meddelanden konkreta, relevanta och lättlästa. För att få en lyckad e-postkampanj kan du utgå ifrån de fyra p:na som är promise, picture, proof och push. Promise handlar om att du ska börja med att ge din målgrupp ett löfte som exempelvis en lösning på deras problem. Picture handlar sedan om att använda språket för att hjälpa mottagaren att kunna frammana en mental bild. Proof är att du ger bevis på att du verkligen kan leverera en lösning på problemet. Push är sedan en instruktion om hur mottagaren ska gå tillväga för att kunna ta del av det du erbjuder.
Välj rätt tidpunkt att skicka
Att välja rätt tidpunkt när du skickar ut dina meddelanden är också viktigt att tänka på. Din målgrupp läser nog sin e-post vid olika tidpunkter och kanske av olika skäl. Ditt e-postmeddelande bör helt landa i inkorgen när det är störst chans att mottagaren läser meddelandet. Försök att sätta dig in i hur målgruppen tänker och fundera på om du skulle öppna e-posten direkt på morgonen eller på kvällen. Du kan alltid testa att skicka på olika dagar för att ta reda på vilken tidpunkt som är bäst. Om du skulle märka att dina e-postutskick avprenumereras eller om utskicken inte öppnas i samma utsträckning längre kan det vara dags att se över innehållet och kanske paketera om. När du skickar marknadsföring via e-post vill du undvika att spamklassas för om du blir det svartlistas ditt domännamn av vissa leverantörer.